De Hoge Raad heeft in een massaal bezwaarprocedure een streep gezet door de vermogensrendementsheffing over de jaren 2017 en 2018 omdat sprake is van een
Sinds 2009 kunnen zogenaamde Vierde tranche-boeten van de Algemene wet bestuursrecht worden opgelegd aan adviseurs aan wie een zelfstandig verwijt kan worden gemaakt dat een aangifte niet, onjuist of onvolledig is gedaan, dat een aanslag tot een te laag bedrag is vastgesteld of dat anderszins te weinig belasting is geheven. Bovendien kunnen adviseurs per 1 januari 2014 (op basis van art. 67o van de Awr) beboet worden als medeplichtige, doen pleger en uitlokker.
Bestuurlijke boeten kunnen oplopen tot vele honderdduizenden, soms miljoenen euro’s. In de praktijk blijkt nogal eens sprake van een gebrekkige motivering van de verwijtbare feiten en gedragingen door de Belastingdienst; een juist verweer leidt dan dikwijls tot matiging van de boete door de rechter.
Er zijn twee bestuurlijke boeten: de vergrijpboete en de verzuimboete. Het verschil tussen beide ligt in het onderliggende verwijt. Vergrijpboeten kunnen alleen worden opgelegd bij opzet of grove schuld. Voor het opleggen van een verzuimboete is slechts vereist dat de belastingplichtige heeft gehandeld in strijd met een wettelijke bepaling, zoals het niet tijdig doen van aangifte of het niet tijdig afdragen van een op aangifte verschuldigde belasting. Voor verzuimboeten hoeft daarom geen sprake te zijn van opzet of grove schuld.
De grondslag voor de hoogte van een vergrijpboete is in beginsel een percentage van de verschuldigde belasting. Dat percentage is afhankelijk van de mate van het verwijt dat de belastingplichtige kan worden gemaakt. De inspecteur heeft de plicht de feiten en omstandigheden te noemen teneinde de mate van verwijtbaarheid aannemelijk te maken. ProceD heeft ruime ervaring in het voeren van verweer hiertegen.
ProceD geeft studiebijeenkomsten, incompany training en vaktechnisch overleg.
De Hoge Raad heeft in een massaal bezwaarprocedure een streep gezet door de vermogensrendementsheffing over de jaren 2017 en 2018 omdat sprake is van een
De administratie- en bewaarplicht moet uit de informatiebeschikking van artikel 52a, Awr
De informatiebeschikking, die de inspecteur aan een belastingplichtige kan afgeven, zou zich niet langer moeten uitstrekken tot de administratie- en bewaarplicht. Ook drie recente uitspraken
Verzoek uitstel zitting wegens ziekte mag slechts in bijzondere omstandigheden worden geweigerd
Indien een belanghebbende wegens ziekte is verhinderd op zitting te verschijnen en in verband daarmee om uitstel van het onderzoek ter zitting heeft verzocht of
Ondanks zetelverplaatsing pensioen-bv’s geen heffing over pensioenkapitaal
https://t.co/exAX3B6Tgb
Universiteit Leiden verzweeg sponsoring hoogleraar door Belastingdienst https://t.co/W9sbyA6m0X
6 miljard euro aan belastingschulden wordt naar verwachting nooit betaald https://t.co/NejWXaM08q
Rechter geeft ex-bestuurder SBM Offshore gelijk in belastingruzie https://t.co/MdsE68ZahW
Datalek onthult buitenlandse eigenaren van vastgoed in Dubai. https://t.co/dPNXFlTU3W
© All rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacy- en cookieverklaring